bulgarije.reismee.nl

Onze reis door 7 landen!

Lieve Allemaal,
Beetje onwerkelijk.. maar het waren inderdaad 7 landen. Nederland-Duitsland-Oostenrijk-Slovenië -Kroatië-Servië-Bulgarije +/-2100km
Afgelopen vrijdag 5 januari, kwamen we aan in Sofia! Na een reis van 3 dagen. Deze drie dagen waren goede manier van reflectie en ook goede mogelijkheid om ons persoonlijk voor te bereiden op wat komen gaat...

Woensdag 3 januari werden we uitgezwaaid fysiek (en/of digitaal) door lieve familie en vrienden. Super lief alle berichten/liefdevolle kaartjes en woorden... Het gaat mee in mijn/ons hart... Boris vond het ook hartverwarmend.

De navigatie bracht ons in Duitsland, waar het behoorlijk regende. Maar zonder problemen voor ons. We zaten droog en de motor klonk goed van het peugeootje. Via de anwb zagen we hoe duur de benzine was en zochten een goedkope plek uit. Dag 2, waren de eerste paar uren nog met regen ...maar daarna.. klaarde het op... Dag twee zonder al teveel pauzes doorgereden. De weg was ruim baan.. Van Duitsland, passeerden we de grens naar Oostenrijk... Prachtige sneeuw en hoge bergtoppen. Van Oostenrijk naar Slovenië. Het rook er naar openhaard hout... Lichte heuvels met verspreid aantal huizen... met een nevel eroverheen (van openhaardvuur of dauw?)… Al snel kwamen we bij de volgende grens Kroatië. Hier verbleven we in een stad Zagreb. Boris bleek hier ooit op een conferentie geweest te zijn, waar hij waardevolle herinneringen aan had.

Dag 3, vertrokken we op tijd. De auto deed het nog steeds goed.. en het was prachtig weer. Alle dingen gingen meer lijken op hoe het gaat in Bulgarije (een koffiemachine waar je voor 40cent koffie uit haalt en een ontbijt met witte kaas en bladerdeeg (mjammie). We reden door naar Servië. Bij de grensovergangen van Servië hadden we plotseling paspoort controle en auto documenten nodig. En zo kwamen we op vrijdagavond rond 20.00 aan in Sofia Bulgarije!!!

Met ons vier “huismusjes” in de auto konden we alleen maar zeggen... Hoe dankbaar en voorspoedig deze reis was gegaan! ~geen file, geen sneeuw, geen ijs, geen wegopbreking of demonstraties wat momenteel wel allemaal gaande is...

En ik kreeg een warm welkom door Lizy die haar huis heeft opengesteld voor mij... Ze had de elektrische verwarming aangezet, en daar allemaal persoonlijke foto’s neergezet als welkom. Dankbaar !

Lizy woont in een appartementencomplex op ongeveer 5-10min loopafstand van Boris.

De eerste dagen waren wat overweldigend.. iedereen rondom Boris was super enthousiast en benieuwd en heel warm welkom! Ik was zondag daar best door geraakt.. God is goed! Bog est dobber (in Bulgaars) :)

Maandag kwam Minquang (zuidkoreaanse vriendin) langs in het appartement. En in de avond bij voorganger van Boris zijn kerkelijke gemeente gegeten! Dit was heel gezellig en ik kreeg nog een kerstcadeautje met kaarsjes, een notitieblokje en een haarklip!

Dinsdag leerde Boris me spaghetti koken zonder pakjes..! Dit was heel lekker :).. en in de avond naar de gebedsbijeenkomst in zijn gemeente. (in het bulgaars).

Woensdag was de soep qua energie op bij me :-O.. maar dat was niet erg… De hele dag in het gezellige appartement waar ik kan verblijven; op de bank gezeten….en koffie gedronken...! Op zulke momenten helpt het voor mij om te gaan tekenen... Het was helpend om alles beetje een plekje in m'n hoofd te geven.. Het is namelijk absoluut andere leefomgeving.. Aankomende dagen beetje wennen aan nieuwe manier van leven.. en beetje structuur te gaan bieden aan m’n nieuwe leven hier!
(maar hierin weet ik mij bemoedigd; Bog est dobber! God is goed!)

Reacties

Reacties

Riet

Wat een lange reis is het voor jullie geweest.
En wat fijn dat jullie zo liefdevol ontvangen zijn.
Heel veel zegen en Gods liefde.
Ik weet zeker dat het een prachtig leven wordt samen.

Joke

Bedankt Geertje voor het verslag van je reis, etcetera. Met veel belangstelling gelezen! Ik hoop dat ook verder alles voorspoedig mag verlopen. Ik kijk al uit naar je volgende bericht! Lieve groet en Gode bevolen!

Adriaan

Bedankt voor het delen???

Simone

Mooie reis, van de regen naar de zon, hoe symbolisch ?

Berdine

Wat een mooi bericht! Ik blijf je volgen, ik kijk nu al uit naar de volgende ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!